Hoe maak je pins voor Pinterest?

Hoe maak je pins voor Pinterest?

Pinterest is hét kanaal om producten, diensten of blogs in the spotlight te zetten. Door de stijgende populariteit, hoge houdbaarheid van pins en doordat het dé plek is om te bouwen aan je online naamsbekendheid mag het kanaal niet ontbreken aan je online marketingstrategie. Maar waar begin je? Hoe maak je pins voor Pinterest? Je leest het in het stappenplan hieronder.

Begin bij de basis

Voor je begint met het maken van pins voor je Pinterest account, is het belangrijk om eerst te checken of je account goed ingesteld staat. Er zitten namelijk een aantal haken en ogen aan een Pinterest account die invloed kunnen hebben op je succes. Zo moeten alle SEO-beschrijvingen correct ingevuld zijn met de juiste keywords, is het belangrijk om meerdere (groep)borden te hebben en is de 70/30 regel iets wat je in je achterhoofd moet houden. Mocht je nog niet zeker weten of de basis goed staat, dan gaat deze gratis Pinterest checklist je helpen!

Pinterest marketingstrategie

Zodra de basis goed staat, is het slim om een Pinterest marketingstrategie uit te denken. Wat wil je bereiken met Pinterest, wie is je doelgroep en wat is er nodig om dat doel te bereiken? Zodra de strategie duidelijk is en je ook een duidelijke focus hebt met bijbehorende doelen waar je naar toe wilt werken, kun je starten met het maken van pins. Hoe een ideale pin eruit ziet, lees je hieronder.

Hoe maak je pins?

Als je start met het maken van pins zijn er een aantal punten waar je rekening mee moet houden. Denk aan de afmeting van pins, de verschillende programma’s waarin je pins maakt, maar ook wat voor een informatie je deelt in een pin.

Afmetingen pins

Het is je vast opgevallen dat de pins op Pinterest veelal rechthoekig zijn. Oftewel verticale pins. De ideale afmeting is dan ook een 2:3 verhouding. Ofwel 1000 x 1500 pixels. Een pin mag maximaal 32 MB groot zijn, de titel mag maximaal uit 100 tekens bestaan en de beschrijving uit maximaal 500 tekens.

Waar maak je pins?

Pins kun je in allerlei programma’s maken. Canva is de bekendste en meest gebruiksvriendelijke tool om pins te designen. In Canva vind je allerlei standaard ontwerpen voor pins die je kunt gebruiken, maar het beste is natuurlijk om pins te ontwerpen die naadloos aansluiten bij de huisstijl van je bedrijf. Dit omdat de herkenning juist zo belangrijk is.

Het is ook mogelijk om pins te maken in Photoshop, InDesign of je koopt een template via bijvoorbeeld Etsy of Creative Market. In deze templates hoef je alleen de foto en de tekst aan te aanpassen.

Wat staat er op een pin?

Ben je erover uit hoe je pin eruit moet komen te zien? Mooi! Dan kan nu het echte werk beginnen. Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen een pin voor een product, een pin voor een dienst en een pin voor een blog.

Pins voor producten

Als je producten verkoopt, is Pinterest een ideaal kanaal om te gebruiken om reclame te maken. Als je pins gaat maken voor producten is het aan te raden om sfeer foto’s te gebruiken in plaats van product foto’s, omdat sfeer foto’s betere resultaten opleveren.

Als je een pin gaat maken voor producten heb je twee opties: of je plaatst alleen een sfeer foto waar je aan de achterkant een uitgebreide SEO-beschrijving en SEO-titel aan toevoegt of je kiest ervoor om een korte titel toe te voegen aan de foto en aan de achterkant vul je een uitgebreide SEO-beschrijving en een SEO-titel in.

Hoe maak je pins voor Pinterest?
Voorbeeld pin voor producten
Hoe maak je pins voor Pinterest? Optie 2
Voorbeeld pin voor producten

Pins voor diensten

Als je diensten aanbiedt, is het belangrijk om sfeer foto’s van de diensten te maken of foto’s te gebruiken waar jezelf opstaat. Vervolgens plak je de foto in het design van de pin die je ontworpen hebt en je maakt verschillende tekst varianten om te A/B testen en te kijken welke variant beter werkt.

Pins voor diensten

Pins voor blogs

Als je je blogs wilt delen via Pinterest is het belangrijk dat je gebruikt maakt van het pin design dat je ontworpen hebt. Daar plak je vervolgens een foto bij die relevant is voor het artikel of nog beter: in het artikel staat en je voegt een titel toe. Vaak is dit de titel van de blog of daar een variatie op. Ook hier maak je weer twee versies, zodat je kunt gaan testen welke titel of welke foto betere resultaten oplevert.

Pins voor blogs

Pinnen maar!

Zodra je de eerste pins gemaakt hebt, is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je elke week nieuwe pins maakt en deze inplant. Zodat je zeker weet dat er genoeg verse content online komt. Daarnaast is het verstandig om elke maand te evalueren wat goed gaat en wat beter kan, zodat je die learnings kan meenemen naar de volgende maand.

Pinterest uitbesteden?

Wil je je Pinterest marketing liever uitbesteden? Dat kan! Er zijn diverse mogelijkheden om je Pinterest account uit handen te geven.

Geef een reactie