Adverteren op Pinterest

Adverteren op Pinterest

Sinds april 2019 is het in Nederland mogelijk om te adverteren op Pinterest. Hoewel nog maar weinig bedrijven gebruiken maken van deze mogelijkheid, zie je wel steeds vaker advertenties voorbijkomen op Pinterest. Adverteren op Pinterest is eigenlijk heel simpel. Als je weet hoe je kunt adverteren op Facebook of bijvoorbeeld Google, dan is Pinterest een eitje. Het komt allemaal op hetzelfde neer. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden om te adverteren op Pinterest? Lees snel verder!

Goedkoop adverteren

Omdat nog maar weinig bedrijven gebruik maken van de mogelijkheid om campagnes te draaien op Pinterest, kun je voor redelijk weinig geld veel potentiële klanten bereiken. De CPM kosten (kosten per 1000 weergaven) zijn in verhouding met Facebook en Instagram veel lager.

Dus wil je veel potentiële klanten bereiken voor weinig geld? Dan is adverteren op Pinterest interessant.

De mogelijkheden

Als je wilt beginnen met adverteren op Pinterest heb je een aantal mogelijkheden waar je uit kunt kiezen:

  • Promoted pins
  • Promoted video pins
  • Promoted app-pins
  • Promoted carrousel pins

Soorten campagnes

Net als bij Facebook en Instagram, kun je kiezen uit een aantal campagne doelstellingen. Wil je je focussen op merkbekendheid of toch liever traffic naar je website halen?

Uit deze campagnes kun je kiezen als je wilt adverteren op Pinterest:

  • Merkbekendheid (creëer online naamsbekendheid voor je product, dienst of website);
  • Videoweergaven (trek meer aandacht naar je video’s en geef je potentiële doelgroep een bepaald gevoel mee);
  • Verkeer (trek meer bezoekers naar je website);
  • Conversie (gericht op het verkrijgen van sales);
  • App installatie (zorgen dat mensen de app downloaden).

Targeting mogelijkheden

Als je campagnes wilt draaien op Pinterest, kun je heel specifiek aangeven wie je wel en wie je niet wilt bereiken. Omdat Pinterest een visuele zoekmachine is, kun je – net als bij Google – keywords invullen waarop je wilt gevonden worden, maar ook negatieve keywords. Zoekwoorden waar je niet mee in verband gebracht wilt worden.

Daarnaast kun je targeten op basis van locatie, leeftijd en interesses. Ook kun je een custom audience instellen. Oftewel een remarketing doelgroep.

Advertentiekosten

Pinterest werkt net als Facebook en Google met CPM (kosten per 1000 weergaven, CPC (kosten per click) en CPL (kosten per lead/conversie). Zoals ook al eerder verteld, zijn de kosten om te adverteren op Pinterest veel goedkoper. Dit komt door de lage concurrentie op het platform.

Voor wie is adverteren op Pinterest relevant?

Hoewel vaak gedacht wordt dat adverteren op Pinterest alleen interessant is voor bedrijven die producten verkopen in een webshop, is dat niet waar. Ook als je diensten aanbiedt of als je meer mensen naar je blogs wilt trekken, is Pinterest advertising interessant.

Zo heb ik Greenchoice (energieleverancier) geholpen met het opzetten van het Pinterest account voor alle content die ze delen op hun blog. Door pins te maken voor de blogs die ze schrijven, bereiken ze mensen die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid en dus groene energie.

Voor het platform Ondernemen als een baas maak ik voor elk artikel dat online komt twee pins om te A/B testen welke variant het meeste traffic oplevert. Dit zijn allemaal pins die leiden naar de artikelen die ik zelf geschreven heb.

Starten met Pinterest campagnes?

Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden om te starten met adverteren op Pinterest en wil je vrijblijvend de opties bespreken? Neem dan contact op!

Geef een reactie