7 voordelen van Pinterest

7 voordelen van Pinterest

Pinterest is een kanaal dat door veel bedrijven ‘vergeten’ wordt en de kracht die deze visuele zoekmachine teweegbrengt, wordt nog vaak onderschat. Pinterest is niet zoals Facebook of Instagram, maar het is een zoekmachine. Je kunt het vergelijken met Google, maar dan met plaatjes. Nieuwsgierig wat de 7 voordelen van Pinterest zijn? Lees snel verder!

1. Extreem hoog organisch bereik

Als je een post deelt op Instagram moet je hopen dat iemand je post ziet, want na gemiddeld acht minuten is je post alweer ondergesneeuwd door alle andere miljoenen posts die op dezelfde tijd worden geplaatst.

Op Pinterest is dit heel anders. Het organische bereik is enorm. Oftewel zodra je pins deelt, bereik je hiermee – in verhouding met social mediakanalen – heel veel mensen. Voor niks. Organisch bereik betekent namelijk dat je er niet voor betaalt, maar dat je op een gratis manier heel veel potentiële klanten bereikt. Dit is met stipt op nummer #1 het grootste voordeel van Pinterest.

2. Weinig concurrentie

Omdat nog maar weinig bedrijven gebruik maken van Pinterest, is de concurrentie laag. Je hebt veel minder gebruikers, dus je hoeft veel minder de concurrentiestrijd aan te gaan. Dit geldt niet alleen voor het organische stuk, maar zeker ook het advertentie gedeelte. Hoe minder mensen adverteren, hoe minder geld je nodig hebt om potentiële klanten te bereiken.

3. Dé plek voor online naamsbekendheid

Als er een kanaal is dat goed is voor de online naamsbekendheid van je bedrijf, is Pinterest het wel. Door de lange houdbaarheid van een pin, de lage concurrentie en het extreem hoog bereik, is het de plek om te bouwen aan je branding en een sfeerimpressie te delen.

4. Online etalage

Een ander voordeel van Pinterest is de online etalage. Of je een webshop eigenaar bent, diensten aanbiedt of een informatieve website hebt waar je elke dag blogs schrijft, Pinterest is de plek om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten.

Verkoop je producten? Maak dan de mooiste foto’s van je producten in een bepaalde setting (gebruik geen losse product foto’s) en probeer een bepaalde sfeer over te brengen zodat potentiële klanten getriggerd worden om uiteindelijk het product te bekijken in de webshop en later misschien wel aan te schaffen.

5. Verhoog het verkeer naar je website

Wil je meer mensen naar je website trekken? Start dan met het maken van pins. Doordat Pinterest een extreem hoog organisch bereik heeft, zul je binnen mum van tijd merken dat het verkeer naar je website toeneemt.

Als je elke pin een SEO (zoekmachine) vriendelijke beschrijving geeft, ga je in een korte tijd heel veel potentiële klanten naar je website trekken. Het leukste is dat je hier niets voor hoeft te betalen. Deze bezoekers trek je namelijk gratis naar je website. Dit is één van de belangrijkste voordelen van Pinterest.

6. Lange houdbaarheid content

Als je een post plaatst op Facebook, moet je hopen dat je hem précies op tijd hebt geplaatst, zodat je doelgroep en dus je volgers je post zien. De houdbaarheid van een post op Facebook is gemiddeld zo’n vijf minuten voordat die ondergesneeuwd wordt door andere Facebook berichten en hierdoor al snel uit het algoritme verdwijnt.

Op Pinterest daarentegen is de houdbaarheid van een pin veel langer. Gemiddeld blijft die zo’n zes maanden(!) rondslingeren.

7. Goedkoop adverteren

Wil je starten met adverteren op Pinterest? Dan is dit het moment. Adverteren op Pinterest is namelijk erg goedkoop in verhouding met Facebook of Instagram. Wat betekent dat je voor veel minder geld veel meer mensen kunt bereiken. Dit komt simpelweg door de lage concurrentie op het platform.

Aan de slag met Pinterest

Wil je Pinterest organisch of betaald inzetten voor jouw bedrijf? Ik help je graag! Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken!

Geef een reactie